Solimas

HTM personenvervoer.

Home » Klantcases » Klantcases publieke sector » HTM personenvervoer

HTM Personenvervoer N.V. spant zich in voor het beste openbaar vervoer in de regio en investeert hierin voortdurend. HTM is een zelfstandige onderneming en werkt nauw samen met de gemeente Den Haag en de Metropool Regio Rotterdam Den Haag, maar ook met collega vervoerders NS en RET. Op deze manier sluit het openbaar vervoer in de Haagse regio zo goed mogelijk op elkaar aan en brengt HTM haar reizigers snel en gemakkelijk op hun bestemming.

Het ICT-vraagstuk van HTM

Hans Rosenmuller is Sectorhoofd Technisch Beheer bij HTM. “Kort gezegd: er rijdt geen tram zonder ICT. Zowel medewerkers als reizigers moeten tijdig worden geïnformeerd. De stabiliteit en beschikbaarheid van onze ICT-omgeving zijn dus ontzettend belangrijk.

Wij hebben een complexe ICT-omgeving, zowel op het gebied van kantoorautomatisering als systemen die met de exploitatie van het openbaar vervoer te maken hebben. Daarbij kan je denken aan de chipkaart, reizigersinformatie, camera- en liftsystemen. Al die ICT-systemen moeten worden aangestuurd, beheerd en gemonitord.

Tot slot zijn wij 7 x 24 uur in bedrijf. Doordat de ICT-afdeling van HTM een beperkte omvang heeft leverde dat een te grote afhankelijkheid op. Verder worden netwerken steeds complexer, dat is een aparte expertise geworden die je er als ICT-afdeling niet even bij doet. Daarom hebben wij besloten een deel van het ICT-beheer uit te besteden.”

De samenwerking met Solimas

HTM werkt al meer dan 10 jaar samen met Solimas. Bij het begin van de samenwerking werd Solimas vooral ingeschakeld voor de levering en installatie van bijvoorbeeld server, storage en netwerk oplossingen. In de loop van de tijd is de samenwerking gegroeid. Naast de productleveringen is HTM de laatste jaren steeds meer ICT-diensten bij Solimas gaan afnemen. Hans Rosenmuller: “Solimas heeft onder andere het nieuwe ontwerp en de migratie van onze complexe netwerk infrastructuur voor zijn rekening genomen.

Daarna hebben ze in 2016 het beheer van deze omgeving op basis van 7 x 24 uurs beschikbaarheid overgenomen. Daarnaast beheert Solimas de infrastructuur voor de OV-chipkaart afhandeling. Wij vertrouwen op de expertise van Solimas, zowel bij het oplossen van storingen als het doorvoeren van veranderingen en verbeteringen in ons netwerk.”

De ervaringen met Solimas

Hans Rosenmuller: “Ik ben heel tevreden over de samenwerking. Solimas werkt gestructureerd, maar is toch flexibel waar nodig. Dat is wat mij betreft het voordeel van Solimas: er worden wel systemen en procedures gebruikt, maar het is niet zo log als de grote ICT-beheer partijen soms zijn.

Qua communicatie hebben we korte lijnen, niet alleen met de service desk maar ook met de directeur zelf. We hebben SLA’s met realistische afspraken maar ik hoef niet eerst bureaucratisch over drie schijven; er wordt vaak zelfs al gehandeld voordat er een ticketnummer is. Zij monitoren onze omgeving en soms weten zij eerder dat wij een storing hebben dan wij zelf.

Een ander voordeel is de langdurige samenwerking. De mensen van Solimas zijn goed bekend met onze organisatie en infrastructuur, waardoor ze in staat zijn om problemen snel op te lossen. Wat ons betreft is Solimas in de relatie met HTM uitgegroeid van leverancier tot een professionele ICT-partner.”

Wil je weten wat een nieuwe IT-omgeving voor jouw bedrijf kan betekenen? Neem vrijblijvend contact met ons op.

Contact
Klantcase downloaden. Download klantcase